måndag 13 september 2010

Elctions och Sunday Chapel

Igår kom jag tillbaka från en lyckad helg, vi har roligt vi GRSPare. Jag ska skriva ett mer utförligt inlägg med bilder och liknande senare, kanske ikväll. Igår kom jag till baka på eftermiddagen, kände mig lite halvseg eftersom jag hade fått 1.5 timmes sömn under sleepovernatten. På kvällen efter middagen var det i alla fall dags för "Meet the Candidates". Vi har skolval coming up och det är sjukt många positioner som ska tillsättas. Varje klass ska ha en president, en senator i studentregeringen en representant i student activities board osv. Igår skulle alla kandidater presentera sig själva och bli utfrågade av de andra eleverna. Amanda ställer upp som kandidat för att bli President och the PKs (Purple Knights=min klass), det är tydligen en big deal för de fem kandidaterna blev riktigt grillade. Annars var det ganska intressant att bara sitta där och lyssna. Väldigt amerikanskt. En del var riktigt bra, en del visste inte vad de hade där att göra. En del frågor var lite off kanske (en tjej frågade tjejerna som ställde upp som Treasurer of the student government hur deras "poster making skills" var).

I sista minuten bestämde jag mig senare under kvällen för att följa med Amanda till Sunday Chapel. Det hålls en slags gudstjänst varje söndag kväll, man går inte till kyrkan utan det är i skolans egna lilla chapel (ett rum med lysrörsbelysning och gamla trästolar). Jag vill prova på upplevelsen plus att det alltid är en elev som pratar en stund och igår var det en juniorelev som jag tycker om, Betsy. Hon var ansvarig för min lilla grupp under orientation. Kayla bestämde sig också för att gå, hon går annars aldrig i kyrkan.

Det var riktigt mysigt, vi sjöng (läs: de andra sjöng) några sånger som var riktigt bra. Hade de kommit på radion hade jag direkt nynnat med om det inte vore för att jag lyssnade på texten. Jag har märkt att det gör så här i staterna, de förvirrar oss ateister och agnostiker med att göra Jesusmusiken riktigt trallvänlig, t.o.m bra! Übersöta 90någontingåriga reverend Hurdle pratade lite om att man inte ska döma andra utan istället försöka indetifiera sig (ngt om att "If I didn't have the grace of God, that could have been me"). Sedan pratade Betsy, det var jättefint, hon pratade om hur hon nästan gick under av hemlängtan när hon kom hit som freshman för två år sedan och hon berättade även om sin familj. Hon refererade naturligtvis hela tiden till bibeln men annars var det riktigt bra, hon fick nog de flesta där inne att fälla en liten tår. Jag gillar Betsy, hon kunde ha platsat på vilken svensk skola som helst (hon refererar nämligen inte Bibeln i sitt vardagliga tal).

Kort sagt så var det en ganska mysig stund, jag kommer nog inte gå dit varje söndag men någon gång ibland kan man ju gå dit och nynna med lite i sångerna utan att sjunga texterna och lyssna lite på sin skolkompisar. Jag kan ju inte helt rata the Bible part of the Bibelbelt.

1 kommentar:

  1. Tur att du är så klok att du inte går på det! m

    SvaraRadera