måndag 16 augusti 2010

The Capitol och lunch med Ryan

Idag har jag jag hunnit med en hel del. Jag började dagen med en joggingtur, som att springa i en labyrint i villakvarteren här. Alla hus ser likadana ut tycker jag. Efter det åkte jag till svenska ambassaden - house of Sweden - för att samla på mig lite material att dela ut till Rotaryklubbarna vid mina Sverigepresentationer jag ska hålla.

House of Sweden som numera även är Islands ambassad.

Efter det åkte jag till Russel Senate Office building på Capitol Hill för att äta lunch med Ryan Evans som är äldsta dottern i familjen Evans - en av mina värdfamiljer och även familjen jag ska spendera mina två första nätter i Georgia hos. Ryan jobbar som assistent till senatorn Johnny Isaksson. Hon var jättetrevlig, pratade supermycket men var trevlig. Hon gav mig lite tips om Macon. Hon sa att den största utmaningen skulle förmodligen bli att hitta saker att göra...vad är det för byhåla jag ska till? Macon är ungefär lika stort (eller litet) som Uppsala. Byhåla enligt amerikanska mått?

I senatens korridorer. Jag gick faktiskt förbi John Kerrys kontor!
Ryan framför the Statue of Liberty

Sedan var det dags för en guidad tur av The Capitol som är Amerikas regeringsbyggnad kan man säga. Det är där the congress sitter. Pampig byggnad kan man väl lugnt säga. Turen var kanske lite väl amerikansk. De envisades med att hela tiden kalla the Capitol för "Tempel of Liberty".

Kupolen är mäktig, högst där uppe sitter George Washington och övervakar.


Dagens sämsta bild på mig och Capitol, han är där i bakgrunden om ni kollar noga.

Ikväll har jag och Calle kollat på några av de nya avsnitten från den tredje säsongen av True Blood, en av fördelarna med Amerikat :) Imorgon kl 14 flyger jag till Atlanta där Brian Evans, Ryans pappa, kommer och hämtar mig. Då börjar det på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar