onsdag 20 april 2011

Baptisterna och megakyrkan



Med plats för 2000 personer

Som bekant befinner jag mig i bibelbältet, söndag morgon är bästa tiden att gå till shoppinggalerian, åka till IKEA eller i princip uträtta vilket ärende som helst. Varenda kotte är i kyrkan. Det finns en uppsjö av olika sorters kyrkor; dels olika grenar av kristendom med metodister, lutheraner, baptister etc. Sedan skiljer sig även storlekarna sig väsentligt åt och det senaste fenomenet är så kallade "Mega Churches". Det är kyrkor stora som konsertarenor med högsta teknikkvalitet vad gäller ljudanläggning, wide screens etc. En sådan kyrka hade jag (det tveksamma) nöjet att besöka i söndags med Terry och Dianne. Till på köpet var det en baptistisk sådan, de har ett visst rykte de där baptisterna. Ser du en halvokej kille på gatan med en skylt om att du kommer hamna i helvetet så är han baptist.

Det var en upplevelse, minst sagt. Mer som en konsert än traditionell gudstjänst. På scenen stod ett storband med 20 medlemmar, fullt blås, stråkar, bongotrummor och hela köret. Kören hade runt 50 medlemmar. Dop av 10-åring i riktigt snyggt designad minipool fick jag också se. Efter att hon dyrt och heligt hade lovat att hon hade accepterat Jesus som hennes frälsare så dunkade prällen ner hela henne under vatten varpå publiken brast ut i jubel.

Eftersom det var palmsöndagen så skulle det även tas nattvard. Tusentals små snapsglas med vin bars ut med tillhörande kex. Prästen sa tydligt att "If you're not with Jesus, this meal is not for you, you should not then eat his body or drink his blood". Var inte orolig tänkte jag. Ändå så var det första gången jag känt mig riktigt obekväm i ett religiöst sammanhang sen jag kom hit när jag var tvungen att vinka förbi gubben med snapsglasen.

På det hela taget var det alldeles för mycket snack om hur Jesus blod flödade fritt för ovärdiga lilla jag. De kunde hållit sig till musiken tyckte jag, den var ju riktigt bra om man inte lyssnade på texten.

Mycket spännande upplevelse men jag blir mer och mer säker på att religion inte är för mig, utan att jag till och med tycker ganska illa om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar